Jag har sedan 2001 jobbat snudd på uteslutande som lärare (jobbade som elektriker ett år).
Det minsta problemet är omotiverade/stökiga elever! Visst jag har jobbat i Stenhagen, Gränby och en stockholmsförort och det va inte kul att höra 9 åriga grabbar från mellanöstern kalla sina kvinnliga lärare för både det ena och det andra...
Det absolut största problemet är betygsättningen och det faktum att man sitter på två stolar att man både ska utbilda sina elever och sedan bedöma det dom gör, ofta blir det ju så att man prioriterar bort kreativt givande uppgifter framför uppgifter som är mer lättbedömda, en gissning är att mer än 60% av jobbet ägnas åt bedömning och planering. En sak som är alldeles för vanlig är betygsinflation deluxe, att många lärare sätter på tok för höga betyg för att
1 Göra sitt jobb enklare
2 Göra eleverna nöjda
3 Göra föräldrarna nöjda
4 Göra rektorn nöjd(gör man rektorn nöjd kommer det visa sej på lönekuvertet)
Jag har jobbat mest som Musik och Ma No lärare och ovanstående problem är klart värre i ämnen där det finns endast en lärare av samma slag, Musik Slöjd Bild etc. Har sett helt hårresande exempel då jag haft graviditetsvick etc, och då jag velat sänka betygen till en mer rimlig nivå då kommer rektorn och övertalar mej till att systematiskt höja betygen. På ett vikariat jag hade så övertalade (han förklarade vilka problem jag och skolan undviker genom att följa hans råd...) rektorn mej att systematiskt ta bort alla som sänktes mer en ett steg, han satt således och ändrade dessa helt mekaniskt. Detta är ett mkt listigt tilltag för att göra alla nöjda och samtidigt se till att ryktet sprider sej att på den skolan så får man höga betyg.
Samma rektor tog mej åt sidan och förklarade att musik och deras välutrustade inspelningsstudio lockade elever till skolan(mer elever högre skolpeng) så han uppmanade mej att inte va så noga med att följa läroplanen och dra ner lite på musikteori och liknande som många uppfattar som tråkigt.
Att som musiklärare bli synad för att man satt för höga betyg är snudd på omöjligt, inga nationella prov inga kollegor som har nån större insyn i vad vi gör, men dom lärare som inte tar sitt ansvar på denna punkten är ju klart delaktiga till att skapa ett sämre samhälle där fel personer kommer in på framtida utbildningsplatser som de sen inte kommer klara av för att kunskaperna inte står i paritet med betygen.
Detta problem är klart mindre på Ma No sidan för att man är ju ofta relativt många Ma No lärare på samma skola samt att man har nationella prov. Dock förekommer det ändå i relativt stor utsträckning, nationella proven brukar ju komma några veckor innan provdatumet, och är det då ett fysikprov med Elektronik inriktning kan det va läge att gnugga kidsen lite extra på ohmslag etc.
Betygsinflationen är enligt min statistik värre på friskolor än kommunala skolor, men ändå rätt illa på kommunala skolor.
Minns en gång då jag skulle signera betygskatalogen(jag va musiklärare) och såg att snudd på alla elever i en Naturvetenskaplig avgångsklass hade A i matematik, min klart befogade fråga till matematikläraren va ju "skulle dessa fixa att plugga på KTH" "nej för tusan inte en chans" hur man då än tolkat läroplanen så borde man väl tolkat den åt skogen?!?!?!?!?!?!?!
En annan klart dryg sak är att man är granskad från alla håll, rektor föräldrar etc etc!
Detta är ett större problem på skolor nära strandvägen än skolor närmare Rinkeby!
Och det är ett mkt större problem på friskolor än kommunala skolor!
Och det blir mer och mer uppenbart att man ses som nån slags tjänstefolk som förväntas leverera 100% kvalitativ kreativ undervisning i en ofta helt rutten arbetsmiljö.
Dålig lön och det faktum att man lätt upptäcker att exakt ett år senare så gör man samma sak som man gjorde tidigare gör att jag hellre tar ett lagerjobb än att jobba som lärare rent generellt.
Skall dock tillägga att jag haft flera helt underbara lärarjob, hade ett tre månaders vikariat på Glunten Montesori här i uppsala och det va himmelriket att jobba på!
Får ofta frågan av vänner som frågar vilken skola de skall placera sina elever på. Grundregeln är placera dom på nån skola med bra ekonomi! Skolor med dålig ekonomi är som restauranger som är folktomma, har de dålig ekonomi beror det sannolikt på att de är dåliga och ingen vill gå där.
Men mitt konkreta förslag är tidigare nämnda Glunten, fantastiskt på alla sätt!
Bonusanekdot!
Sökte en gång ett musiklärarjobb! Vet ju av erfarenhet att det finns inte många bra behöriga musiklärare!
Så när rektorn på anställningsintervjun börjar med det vanliga skitsnacket om att jag inte ska få 28000:- i månaden eftersom jag är obehörig så svarar jag iskallt, då tycker jag du ska ta nån av alla behöriga lärare som står i kö på detta jobb!
Detta brukar rektorerna lösa genom att ta nån omplacerad/övertalig lärare som inte kan nånting om musik men har nån form av lärarexamen, på en skola efterträdde jag en sådan, dom hade haft musikfrågesport en hel termin, inte spelat sjungit eller gjort nånting som står i läroplanen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar